Å bruke IKT i
matematikk
At vi som lærere også skal lære elevene bruk av digitale
verktøy i matematikk vil nok kunne være utfordrende for mange. Samtidig er det
viktig at vi også ser hvilke muligheter som er tilgjengelig og hvilke gevinster
elevene får av denne type variert undervisning.
Bildet er hentet fra Google. |
Å kunne bruke digitale
verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking,
visualisering og publisering (LK06).
Det at elevene skal ta i bruk interaktive spill for utforsking
og læring vil kunne være motiverende i seg selv. Det å spille spill på Pc er
også noe de fleste barn er kjent med.
Som lærer kan det
være utfordrende å holde seg oppdatert på hvilke spill/programmer som egner seg
best til det elevene skal lære. Det er utallige muligheter tilgjengelig, men
hvis en ikke er kritisk til hva en tar i bruk i undervisningen kan en risikere
at elevene ikke har det læringsutbytte som var tenkt.
For litt
eldre elever kan Excel egne seg godt til å lære elevene for eksempel å lage et
budsjett eller andre typer utregninger.
For å lære geometri på data er GeoGebra et morsomt og nyttig
program som egner seg godt til undervisningsverktøy.
Bildet er hentet fra Google. |
Det kan være en fordel for elever som sliter med
matematikkfaget om de får bruke digitale verktøy som supplement i
undervisningen. Men også her er det fallgruver for oss som lærere….vi må passe
på at eleven forstår det som han/hun
gjør. For å «kartlegge» dette er det viktig at en kjenner elevene, og at
elevene kan forklare læreren hva og hvorfor han/hun har gjort det som er gjort.
Det å ta i bruk digitale
verktøy kan gjøre matematikkfaget mer spennende, interessant og utfordrende
både for elever og lærere i faget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar