torsdag 6. desember 2012


Å bruke IKT i matematikk

At vi som lærere også skal lære elevene bruk av digitale verktøy i matematikk vil nok kunne være utfordrende for mange. Samtidig er det viktig at vi også ser hvilke muligheter som er tilgjengelig og hvilke gevinster elevene får av denne type variert undervisning.

Bildet er hentet fra Google.
Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering (LK06).  

Det at elevene skal ta i bruk interaktive spill for utforsking og læring vil kunne være motiverende i seg selv. Det å spille spill på Pc er også noe de fleste barn er kjent med.
Som lærer kan det være utfordrende å holde seg oppdatert på hvilke spill/programmer som egner seg best til det elevene skal lære. Det er utallige muligheter tilgjengelig, men hvis en ikke er kritisk til hva en tar i bruk i undervisningen kan en risikere at elevene ikke har det læringsutbytte som var tenkt.


For litt eldre elever kan Excel egne seg godt til å lære elevene for eksempel å lage et budsjett eller andre typer utregninger.
For å lære geometri på data er GeoGebra et morsomt og nyttig program som egner seg godt til undervisningsverktøy. 
Bildet er hentet fra Google.
Det kan være en fordel for elever som sliter med matematikkfaget om de får bruke digitale verktøy som supplement i undervisningen. Men også her er det fallgruver for oss som lærere….vi må passe på at eleven forstår det som han/hun gjør. For å «kartlegge» dette er det viktig at en kjenner elevene, og at elevene kan forklare læreren hva og hvorfor han/hun har gjort det som er gjort.
Det å ta i bruk digitale verktøy kan gjøre matematikkfaget mer spennende, interessant og utfordrende både for elever og lærere i faget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar