onsdag 5. desember 2012


Høytlesing for elevene, og med elevene.

Å lese er en av de viktigste kompetansene vi som lærere kan hjelpe elever med å lære. Det er i hovedsak norsklæreren som tar ansvaret med den formelle delen av lese- og skriveopplæringen, men etter at Kunnskapsløftet innførte lesing og skriving som kompetanser i alle fag er det også alle andre læreres ansvar at elevene lærer disse ferdigheter. Tekster i de forskjellige fagene kan- og bør leses på forskjellige måter fordi de har forskjellig innhold. Her kan læreren gå frem som et godt eksempel ved å bruke høytlesning aktivt i skolehverdagen helt fra elevene begynner på skolen og til de er ferdige. Jeg vet om mange elever på ungdomsskolen som liker at læreren leser tekster høyt for dem selv om de er blitt så store at det kan forventes at de kan lese teksten selv.

Bildet er hentet fra Google.
Hvis elevene leser høyt kan vi som lærere kan bruke denne høytlesningen som vurderingsform. Ved å høre elevene lese høyt vil vi som lærere kunne vurdere deres leseflyt, lesehastighet, hvordan de avkoder ord, og hvordan de klarer å formidle det de leser (muntlige ferdigheter). Viktig å huske på at elever som sliter med lesingen ikke bør utsettes for press til å lese foran andre elever. Da er det bedre at læreren hører eleven lese en- til- en. Kanskje kan eleven få noen ord/setninger i leseboken som han/hun skal øve på til høytlesing neste dag. Da blir det forutsigbart for eleven og han/hun kan øve hjemme på det som skal leses i klasserommet. Som lærer må man da passe på at eleven ikke bare lærer seg å avkode det som leses, men at eleven også har forståelsen for innholdet i teksten.

Moralen med dette blogginnlegget blir altså at vi som lærere aldri må slutte med høytlesing for- og med elevene. De kan lære mye av å høre tekstene muntlig, med en annen fortellerstemme, og hvis læreren i tillegg går gjennom ord/begreper som kan være vanskelig for elevene å forstå vil forståelsen for innholdet teksten bli bedre.
Og når elevene forstår innholdet i teksten vil det kunne gi videre motivasjon til å lese mer selv, enten på skolen eller hjemme, og dermed bli glad i å lese.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar