Høytlesing for elevene, og med elevene.
Å lese er en av de viktigste kompetansene vi som lærere kan
hjelpe elever med å lære. Det er i hovedsak norsklæreren som tar ansvaret med
den formelle delen av lese- og skriveopplæringen, men etter at Kunnskapsløftet
innførte lesing og skriving som kompetanser i alle fag er det også alle andre læreres ansvar at elevene
lærer disse ferdigheter. Tekster i de forskjellige fagene kan- og bør leses på
forskjellige måter fordi de har forskjellig innhold. Her kan læreren gå frem
som et godt eksempel ved å bruke høytlesning aktivt i skolehverdagen helt fra
elevene begynner på skolen og til de er ferdige. Jeg vet om mange elever på
ungdomsskolen som liker at læreren leser tekster høyt for dem selv om de er
blitt så store at det kan forventes at de kan lese teksten selv.
Bildet er hentet fra Google. |
Hvis elevene leser høyt kan vi som lærere kan bruke denne høytlesningen
som vurderingsform. Ved å høre elevene lese høyt vil vi som lærere kunne
vurdere deres leseflyt, lesehastighet, hvordan de avkoder ord, og hvordan de
klarer å formidle det de leser (muntlige ferdigheter). Viktig å huske på at
elever som sliter med lesingen ikke bør utsettes for press til å lese foran
andre elever. Da er det bedre at læreren hører eleven lese en- til- en. Kanskje
kan eleven få noen ord/setninger i leseboken som han/hun skal øve på til
høytlesing neste dag. Da blir det forutsigbart for eleven og han/hun kan øve
hjemme på det som skal leses i klasserommet. Som lærer må man da passe på at
eleven ikke bare lærer seg å avkode det som leses, men at eleven også har forståelsen
for innholdet i teksten.
Moralen med dette blogginnlegget blir altså at vi som lærere
aldri må slutte med høytlesing for- og med elevene. De kan lære mye av å høre
tekstene muntlig, med en annen fortellerstemme, og hvis læreren i tillegg går
gjennom ord/begreper som kan være vanskelig for elevene å forstå vil
forståelsen for innholdet teksten bli bedre.
Og når elevene
forstår innholdet i teksten vil det kunne gi videre motivasjon til å lese mer
selv, enten på skolen eller hjemme, og dermed bli glad i å lese.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar