onsdag 5. desember 2012




Kontaktmøter

Det er mye snakk om at vi som er lærerstudenter nå skal ut i fremtidens skole der det stilles andre krav både til lærere og studenter enn det gjorde før. Det er større krav til dokumentasjon av hva skolen gjør, hva lærere gjør og hvilket læreutbytte elevene har av undervisningen. Det er stort fokus på vurdering for læring og at elevene skal være deltakende i sin egen utvikling. Som mor til to barn må jeg spørre meg selv om hvor langt denne utviklingen er kommet. I hovedsak tenker jeg da på innholdet i for eksempel kontaktmøter. Kontaktmøter er et møte der man som lærer skal kaste lys over den sosiale og faglige utviklingen til hver enkelt elev.

Når jeg blir lærer tenker jeg at det er viktig å ha fokus på det som er positivt slik at eleven ikke skal oppleve møtet som skremmende eller kjedelig, men heller et møte der de får vite hva de kan og hva de er god . En lærers rolle er jo selvsagt også å snakke om veien videre for eleven. Dette er det viktig at man som lærer har tenkt nøye over på forhånd. Elever som sliter i flere fag vil få lite utbytte og motivasjon til videre arbeid dersom det på et kontaktmøte blir ramset opp mange ting som læreren mener de må bli bedre på. Kanskje er det i slike tilfeller ekstra viktig at læreren er positiv til det eleven mestrer og kommer med 1-2 ting som eleven, med hjelp av foreldrene og læreren, skal jobbe mer intensivt med i tiden fremover. Dette for at eleven skal føle at det som skal jobbes med videre blir overkommelig.
Jeg ser selvsagt at dette kan være en utfordring dersom man som lærer føler at kontaktmøtet er arenaen for å diskutere alt som læreren vet om eleven.

Mange lærere har kanskje ikke nok tid i hverdagen til å snakke med foreldrene utenfor den oppsatte tiden. Og det er her jeg mener at lærere burde bli flinkere. Ta opp det positive på kontaktmøtet når eleven er til stede og snakk om 1-2 ting som skal jobbes videre med. Alt annet må en som lærer sette av tid til å snakke med foreldrene alene om.
Å bruke mail som verktøy kan da være et alternativ til et bedre skole- hjem samarbeid? Da kan en som lærer ta kontakt med foreldrene om det er noe, og foreldrene kan sende mail til læreren hvis de ønsker.

Mulig jeg kaster en brannfakkel ut nå, vet at en lærers hverdag er travel og at det kan være vanskelig å få tid til alt. Allikevel mener jeg at dette er noe som skal og bør prioriteres slik at foreldrene vet hvor eleven er faglig til enhver tid, og hva som er viktig å holde fokus på slik at eleven får best mulig læringsutbytte.  Og sist men ikke minst…at eleven er motivert til å jobbe videre for å nå målene som er satt.

Kjør debatt!! 


Bildet er hentet fra google.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar